Kerékpárral Toszkánában

Kerékpározzunk Toszkána napsütötte tájain!

Toscana a kerékpárosok számára (is) egy megvalósult álom. Elsősorban nem azért, mert sok bicikliút van Toszkánában, inkább azért, mert Toszkánában kerékpározva a Magyarországon megszokottnál jóval figyelmesebb autóvezetőkkel találkozhatunk, akik megszokták, hogy a kerékpárosokat békésen ki kell kerülni.

Toszkánában nagyon népszerű sportág a kerékpározás. Közlekedési eszközként esetleg városon belül használják (pl. Pisa), de mivel Siena dombon épült, a meredek utcák miatt legfeljebb a jó erőnlétnek örvendő sportolóknak jut eszébe Siena történelmi belvárosában kerékpározni.

Siena, mint szinte minden valamirevaló toszkán település, rendelkezik saját kerékpáros egyesülettel, sőt többel is (Pedale Senese, Olimpia Valdarnese stb.).

A ma is élő híres toszkánai kerékpárosok közül elsőként Paolo Bettinit említenénk, aki a Cecina és Bibbona közötti aprócska településen, La Californiában született, és itt is él (két verseny között), de toszkán Cipollini is, aki néhány évvel ezelőtt volt a világ élvonalában.

De pontosan a domborzati viszonyoknak köszönhetően Olaszország– és a külföld– számos más profi kerékpáros egyesülete is rendszeresen hozza ide, Toszkánába a versenyzőit edzeni.

A Giro d'Italia és Toszkána

A Giro d’Italia is rendszeresen szervez versenyszakaszokat Toscana különböző tájain.

2010-ben a közeli Rosián haladt át a versenyzők hada.

2011. május 11-én pedig a festői Piombino egyik gyönyörű teréről, a piazza Bovio-ról indult a Giro d’Italia ötödik, 201 km-es szakasza, melynek végállomása Orvieto volt.

2012-ben a Giro d'Italia toszkán szakaszára május 16-án került sor, az útvonal: Assisitől Montecatini Terméig 243 km volt.

2013.május 12-én a Giro d'Italia 9. napja érintette Toscana-t, a Sansepolcro – Firenze 181 km-es futammal.

2014-ben, Gino Bartali születésének 100. évfordulóján a Giro d'Italia nem érintette Toszkánát. A toszkán Gino Bartali 3 alkalommal nyerte meg a Giro d’Italia-t, és 2013-ban megkapta a Világ Igaza kitüntetést a második világháború idején titokban végzett életmentő tevékenységéért.

2015-ben a Giro d'Italia toszkán szakasza az ötödik napon, május 13-án kezdődik, Abetonébe érkezéssel, majd május 14-én egy teljes toszkán napra kerül sor, az útvonal: Montecatini Termétől Castiglione della Pescaiaig 181 km. Másnap, 2015. május 15-én szintén Toszkánából, Grossetoból indulnak 262 km-es következő versenyszakaszukra a Giro d'Italia kerékpárosai.

Kerékpáros boltok a Toszkána Vendégház környékén  és Sienában

A környéken található professzionális kerékpáros boltok, ahol szerelést, javítást is vállalnak, kölcsönzéssel is foglalkoznak:
Due Ruote di Vigni Maurizio
 Via Massetana 193 – Rosia – 53018 Sovicille – Tel. 0577/345407 – 0577/345407
Rossi Martino Di Rossi Luca & C. S.A.S.
 Via Camollia, 204, Siena – 0577 48306
D.F. Bike
 Strada Massetana Romana, 54 – Siena – Tel: 0577 271905 – Fax: 0577 271905
Automotocicli Perozzi
 Via del Romitorio – Siena – Tel: 0577 280839 – 223157 – Fax: 0577 280839 – 223157
Centro Bici
 Viale Toselli, 110 – Siena – Tel: 0577 282550 – Fax: 0577 282550

Biciklizzünk Toszkána tájain!

Az alábbiakban egy javasolt kerékpárútvonal következik, aki Toszkánában kerékpárral szeretne gyönyörködni, annak csak hajrá, kalandra fel, bicajra fel, nyeregbe!
Ugorjunk be Siena-ba!
Nehézségi szint: Közepes
Táv: 39,6 Km

Szintkülönbség: 500 m

Úttípus: Vegyes

Siena történelmi belvárosát érintő útvonal, a Merse folyó völgyéből Siena városát főként alsóbbrendű utakon megközelítve. Közvetlenül a város közelében lévő utak, főleg a  SS 2 “Cassia” mentén fokozott elővigyázatosság ajánlott a nagy forgalom miatt!

Útunk az Ampugnano Vendégháztól San Rocco a Pilli, a Merse folyó völgyének legnépesebb települése felé indul. Ahogy elérjük a strada Grossetana-t, Siena irányába, azaz balra fordulunk, 3 km hosszan tekerünk ezen az úton, Sant'Andrea a Montecchio településig, ahol jobbra kanyarodunk Ginestreto felé.

Nem sokkal a kereszteződés után az út néhány száz méteren lejtős, majd egy rövid, de meredek emelkedő következik. Ha felértünk a dombra, balra tartsunk, rövidesen elérjük az SP 46 “delle Ville di Corsano” utat, továbbra is balra tartva. Ezen haladunk 1 km-t, a 16. kilométerkőig, itt a Sienát jelző táblánál jobbra fordulnunk a stradaSant' Apollinare (km 6) útra: hirtelen lenyűgöző látvány tárul elénk Siena városára a Torre del Mangia toronnyal és a Dóm profiljával.

Meredek lejtő után Siena nyugati kereskedelmi területére érünk (Via Massetana). Követjük a Porta Tufi –t jelző táblákat, és 2 km emelkedő után (10. kilométerkőnél) elérjük a Porta Tufit, a középkori városfalon nyíló elegáns városkaput, melyen keresztül bejutunk a történelmi belvárosba, és a város főtere, a Piazza del Campo felé vesszük az irányt.

Fontos tudnunk, hogy tilos a kerékpározás a Piazza del Campo-n és a teret gyűrűként körülölelő utcákon, ezért szálljunk le a kerékpárról, és toljuk. A piazza del Campo-t a via del Porrione felé hagyjuk el, majd a via di San Martino,  via di San Girolamo és  via delle Cantine utcák következnek. Így érkezünk végül az impozáns Római Városkapuhoz.

A városfalakat a hátunk mögött hagyva mintegy 2 km hosszú egyenes, lejtős szakasz következik, a Coroncina lámpás kereszteződésig: ezt elhagyva a SS 2 “Cassia”  jelű úton Róma irányába kerekezzünk  3,4 km-t. Itt a fokozott óvatosság ajánlott az erős autósforgalom miatt.

Radi felé jobbra kanyarodjunk, a SP 34/b “di Murlo” nevű úton, ami egy gyönyörű fehér út, része az Eroica nevű kerékpáros útvonalnak is. Ezzel elértük a Crete Senesi legdélebbi részét.   7,6 km murvás út után, mely az utolsó 900 m-en emelkedik, elérünk Radi-ba, az 1700-as évekből származó gyönyörű faluba.

A faluból kiérve ismét aszfaltút vezet lefelé, a következő útkereszteződésnél jobbra fordulunk az SP 23/b “di Grotti” nevű útra. Ezen a szakaszon gyönyörű látványban lesz részünk. Mielőtt Ville di Corsano faluba élnénk, elhaladunk  Pieve di San Giovanni Battista a Corsano mellett, mely a sziénai római stílus egyik legjellemzőbb épülete. Ahogy beértünk a faluba, az SP 46 “delle Ville di Corsano” úton haladunk, balra Casciano di Murlo irányában: az út mintegy 900 m-en elég meredeken emelkedik, de ha felértünk a fennsíkra, Grotti kastélyának látványa, és az elénk táruló fantasztikus panoráma kárpótol minket a fáradságunkért.

Pontosan a kastély előtt, ahogy az emelkedő véget ér, jobbra fordul az utunk, az SP 23/c “di Grotti” nevű útra, Grotti-Bagnaia irányban, Grotti falut elhagyva murvás útra érünk az aszfaltútról. 3,5 km lejtő következik, egészen Bagnaia faluig, itt a T-elágazásnál jobbra, San Rocco a Pilli irányába fordulunk, egészen Brucciano-ig, ahol újra kiérünk az aszfaltra. Balkéz felé elhagyva Castello falucskát, kiérünk a via Grossetana útkereszteződéshez, innen már hamar San Rocco a Pilli-ben, majd ismét Ampugnano-ban vagyunk.